• Как да си изберем прожекционен екран? Част 1

      "Как да изберем прожекционен екран?", "Имаме ли изобщо нужда от него?" и "Можем ли да използваме бялата стена?" са въпросите, които вълнуват нашите клиенти най-често. Постарали сме се да отговорим накратко на тези въпроси, като за повече информация и коментари можете да ни намерите на фирмените скайп, мейли, телефони, както и да ни посетите. Ще бъдем благодарни на всички, които решат да споделят своя опит или помогнат да отстраним неточностите в представените материали.

       

      Прожекцията върху друга повърхност или материал вероятно ще даде някакво изображение, но никога няма да осигури толкова светло и равномерно отражение, каквото ще гарантира един прожекционен екран. Той е неизменна част от вашата презентация или от системата за домашно забавление, защото, колкото и мощен да е самия проектор, изображението трябва да се проектира върху повърхност, която позволява на зрителите да видят графиките и да прочетат текста. Екранът просто ни трябва като последен елемент във веригата на аудио-видео инсталацията, който ще осигури:

      • Специална равномерна зона за отразяване на проектираното изображение към публиката, без това да повлияе на съдържанието. Равномерното разпределение на светлината върху прожекционен екран е добре известно с термина еднаквост или еднородност. Еднородността е от съществено значение за получаване на фокусирано и детайлно изображение, видимо от широк ъгъл.
      • С прожекционният екран можете да постигнете много големи размери на картината за много големи аудитории, които съответстват на впечатляващите възможности на най-новите проектори.

       

      Избор на правилен екран за прожектиране. Какво трябва да вземем под внимание?


      Всяка ситуация е уникална и изборът на правилният прожекционен екран се влияе от фактори като ниво на осветеност в помещениято, разположението на проектора и пространствените размери на самата стая. Прожекционните екрани се предлагат с богат избор на прожекционни повърхности. Всяка повърхност има своите възможности, за да се справи с различните обстоятелства и за да се подобри проектираното изображение. Прожекционната повърхност има покритие, което ще насочва проектираната светлина към публиката и ще осигурява равномерното й разпределение. Това прави изборът на правилното покритие съществена част от планирането на аудио-видео инсталацията.

       Стъпка 1. Избор на тип прожекционен екран.

       

      На първо място, трябва да се вземе решение за вида на прожекционния екран, който е необходим за вашата инсталация. Искате ли екранът да бъдат преносим или смятате да инсталирате екрана на постоянно място? Искате ли електрически екран или искате нещо по-просто и евтино? Всеки вид от долните видове екрани се предлага с разнообразни размери и допълнителни функции като различен дизайн на корпуса, различна широчина на черните ленти и др. Можете да избирате от следните видове прожекционни екрани:

       

      • Преносими прожекционни екрани. Преносимите екрани са добър избор ако вашите презентации ще се провеждат на различни места.
      • Ръчни екрани за монтиране на стена или таван. Икономичен избор за екран, който ще бъде фиксиран на едно място в голяма част от времето.
      • Моторизирани прожекционни екрани за монтиране на стена или за вграждане в таван. Най-високият клас прожекционни екрани, които придават елегантност на помещението.
      • Фиксирани прожекционни екрани с рамка. Постоянно обтегнат около рамката екран, инсталиран на определено място.

       

      Съвет: Закупете преносим екран в случай, че пътувате и ще използвате екрана на различни места. Тези екрани се разгъват и монтират лесно. Препоръчваме останалите видове за хотели, конгресни зали, учебни заведения или домашно кино. Също така препоръчваме да изберете/закупите вашият проектор преди да поръчате екрана.

       

      Стъпка 2. Избор на покритие. Видове покрития.

       

      Начинът, по който повърхността на екрана пречупва светлината е това, което отличава един екран от друг. Всяка прожекционна повърхност отразява проектираното изображение в съответствие със специфичен принцип в определена посока и влияе не само на зрителния ъгъл, а и на яркостта на изображението. Отделете малко време, за да помислите над следващите въпроси, преди да вземете окончателно решение.

       

      • Има ли вашата зона (стая, зала) за гледане контролирано осветление? Или има по-силна околна светлина идваща от прозорци?
      • Каква е конфигурацията на стаята? Как са разположени зрителите? Ако има такива, които гледат екрана от по-широк ъгъл, тогава изберете екран с широк ъгъл на отражение.
      • Какъв вид изображения смятате да показвате? Съдържанието също играе роля при определяне на покритието на екрана. Сивият екранен материал е популярен сред почитателите на домашното кино, тъй като увеличава контраста на видеоизображението. Този ефект става още по-важен за проектори с контраст 2,000:1 или по-нисък. Белите или матовобелите екранни покрития са по-популярни в бизнес приложенията. В ситуации, при които е желателно точно предаване на цветове, като например гледане на цифрова фотография, бялата или матовобялата повърхност ще осигуряват вярно представяне на цвета.

       

      Прожекционните свойствата на покритието на екрана се изразяват чрез коефициента на отражение (Gain) и ъгъл на гледане:

       

      • Коефициент на отражение (Gain). Това е количеството светлина, отразена от екрана в сравнение с екран покрит с MgСО3 (магнезиев карбонат) и показва колко от светлината, излъчена от проектора ще достигне до зрителя. Бяла стена има Gain под 0,65, докато Gain-а на съвременните екрани може да варира от 1 до около 20. MgСО3 се използва като универсален еталон, който не абсорбира светлината, а я отразява обратно. Покритието Matte White е с измерен Gain от 1.0.
      • Ъгъл на видимост (Зрителен ъгъл). Зрителният ъгъл показва максималния ъгъл, под който проектираното изображение е все още ясно видимо. Яркостта на изображението намалява с увеличаването на ъгъла за гледане по отношение на оста на изображението. Максималният ъгъл на гледане е точката, в която зрителят възприема по-малко от 50% от светлинния интензитет на изображението. Това ограничение е общоприетия стандарт за качество на изображението.

       

      Осветеност на помещението, яркост на проектора и покритие на екрана.

      В повечето случаи изборът на добър екран за прожектиране частично се фокусира върху функционирането и монтажа, но покритието на екрана е далеч по-важният елемент. Изборът на повърхността на екрана определя способността му да се справи с проектираните изображения. Яркостта на изображението, необходима, за да възприемат ясни картини (количеството светлина, идваща от прожекционен екран), зависи от нивото на обкръжаваща светлина, от коефициента на отражение на повърхността на екрана и от яркоста на проектора. Оптимални резултати се постигат, когато светлината на изхода на проектора (яркоста му), размера на прожекционния екран и коефициента на отражение на екрана (Gain) са подходящо съчетани един с друг.
      Следното указание може да ви помогне:

                                               Яркост на проектора в ANSI Lumen
      LUX (екран)  =     ....................................................................................X Gain
                                               Площ на екрана в кв. м.


      Количеството светлина, което се отразява от прожекционен екран е изразено в LUX в горната формула. Оптимално качество на изображението се постига, когато съотношението между LUX стойността на проектираното изображение и на стената зад него е най-малко 5:1.
      Като общо правило, може да се каже, че:
      в условията на слаба околна светлина, при ниско ниво на осветеност на залата (домашно кино), LUX стойността на стената е около 20, което означава, че LUX стойност на екрана трябва да бъде около 100;
      при нормални условия на околната среда, светлината на изхода на източника на светлина е приблизително 80 LUX, което означава, че количеството светлина, която идва от прожекционен екран трябва да бъде около 400 LUX;
      луминесцентното осветление е най-разпространеното офис осветление и е от порядъка на 200-250 LUX, т.е.  LUX стойност на екрана трябва да бъде около 1000/1250  LUX.

      Внимание:

          Лампата на проектора с течение на времето губи от яркостта си и картината постепенно избледнява. Към края на живота си, лампата осигурява почти 50% по-ниска яркост от първоначалната.
          Слънчевата светлина, падаща директно върху дадена повърхност осигурява осветеност приблизително 95000 Lux.

       

      Видове покрития:

       

      • Дифузионно покритие. Прожекционните екрани с дифузионно покритие разпространяват светлината равномерно, постигат коефициент на отражение с близка до нормата стойност от 1.0 и имат широк зрителен ъгъл. Проекторът може да бъде разположен на тавана или на маса. Прожекционен екран, който отразява светлината дифузно, разполага с голям зрителен ъгъл и ниска стойност на коефициента на отражение. Покритието Matte White е добър пример за този тип материал. Прожекционни екрани, които фокусират светлината, разполагат с по-висок коефициент на отражение, но и с намален ъгъл на виждане.

       

      Дифузионно покритие на екран

       

      • Рефлективно покритие. Отразяваща повърхност на прожекционния екран отразява светлината от монтиран на тавана проектор в тесен лъч в посока на зрителя. Ъгълът на падане е същият като на ъгъла на отражение (подобно на огледало). При това покритие зрителният ъгъл на виждане намалява, но се увеличава коефициентът на отражение. Типични стойности за коефициента на отражение на пефлективните пкрития са в диапазона от 1,5 до 3,0. Прожекционни системи с рефлективни отразяващи повърхности изискват точното позициониране на проектор, екран и публиката.

      Рефлективно покритие на екран

       

      • Ретрорефлективно (обратно) отразяващо покритие. Прожекционен екран с обратно отразяваща повърхност връща светлината от проектор, разположен на маса в посока на зрителя. Светлина се отразява обратно в същата посока, от която идва, като зрителният ъгъл намалява, но коефициентът на отражение се увеличава. Типични стойности на коефициента на отражение на ретро отразяващи повърхности са от 2,0 до 2,5. При прожекционни системи с ретро отразяващи повърхности проектора и публиката трябва да бъде разположен на едно и също ниво.

       

      Ретрорефлективно покритие на екран

       

      • Екрани за задна прожекция. В този случай изображението се проектира от задната част на екрана и се предава чрез дифузия от другата страна на екрана. Практически зрителите и проектора са от двете страни на екрана. Проекторът може да бъде разположен на тавана или на маса.

       

      Екран за задна прожекция

       

      Внимание:

       

      По-високата отразяваща способност означава, че изображението ще бъде по-светло и ярко, но има някои недостатъци при инсталациите за домашно кино. Коефициент 1.0 означава, че екрана ще разпръсква светлината равномерно във всички посоки. Така, където и да седнете, ще виждате картина с едно и също качество, независимо от ъгъла на наблюдение. С екран, с по-висок коефициент на отражение, яркостта на картината се увеличава за тези, които седят в центъра и намалява за тези, които седят встрани от оптичната ос, т.е. имаме ограничение за броя на оптималните места за гледане. Освен това, екраните с висок коефициент на отражение не отразяват червеното, зеленото и синьото еднакво. По този начин може да се генерират промени в цветовете на изображението, които са забележими при наблюдение от различни ъгли, т.е. картината ще изглежда по различен начин за всеки зрител, в зависимост от това къде е седнал. И последно: при гледане на екрана от централна позиция, средната част на изображението ще е по-ярка от ръбовете при използване на екрани с коефициент на отражение над 1.3.

       

      Приложение Повърхност при предна прожекция
         
      Видео (TV, Blu-Ray или DVD източници) сиво, бяло или матовобяло (gray, white, matte white)
      Цифрова фотография бяло или матовобяло (white or matte white)
      Компютърни изображения      бяло или матовобяло (white or matte white)
      Подробни таблици или CAD дизайн (с висока резолюция, висока детайлност)     бяло или матовобяло (white or matte white)

       

      Стъпка 3. Избор на формат на екрана (съотношение на страните).


      Съотношението на страните на картината на проектора трябва да бъде същото като това на прожекционния екран, за да се гарантира, че прожектираното изображение ще се вписва в черната рамка около видимата площ на екрана. Тези черни граници служат за увеличаване на усещането за контраст между проектираното изображение и черната рамка.

      Общи съотношения:

       

      1:1 (квадрат) – Презентации. Старият формат за шрайбпроектори. Това съотношение осигурява перфектната квадратна формат на екрана, подходяща за шрайбпроектори (OHP) и все още се използва в сферата на образованито. Съвет: Изберете този формат, ако използвате SVGA / XGA проектор и от време на време използвате OHP за вашите презентации.
      4:3 (видео формат) – Презентации. Използва се при стандартни телевизионни предавания и старите компютри. Това съотношение е същото като на стандартен телевизор. Можете да го срещнете и като 1.33:1, защото 4 разделено на 3, дава резултат от 1.33. NTSC видео (US стандарт за телевизионно предаване) е този формат, както и PAL видео (Европейски стандарт за телевизионно излъчване). Съвет: Изберете този екранен формат, ако използвате SVGA, XGA или UXGA проектор за вашите презентации.

      16:10 (Wide Format) – Презентации. Това е сегашния формат на компютрите и по този начин се явява логически формат за представяне на професионални приложения. Това е най-популярното съотношение за най-новите преносими компютри WXGA или WUXGA. Съвет: Изберете екран 16:10, ако използвате широкоекранен лаптоп или XGA (UXGA) проектор.

      16:9 (HDTV) – Филми. Телевизионен формат. Това е High Definition телевизионен (HDTV) формат и е най-широко използваното съотношение на най-новите модели телевизори. Програмите и видеото, предназначени за HDTV са във формат 16:9 и можете да го срещнете като 1.78:1, защото 16 разделено на 9 = 1.78. Съвет: Изберете 16:9 екран за прожектиране, ако планирате да го използвате с 16:9 проектор.

      2,35:1 (Синемаскоп) –  Филми. Повечето филми на DVD и Blu-Ray са във формат 2.35 или 2.40:1, а не 1.78:1. Широкоекранен синемаскоп формат, който е идеален с новите Anamorphic лещи на пазара. Съвет: Изберете този 2,35:1 формат на екрана, ако имате театрални синемаскоп презентации и разполагате със съответният проектор.

       

      Стъпка 4. Определете размера на екрана.


      Обърнете внимание на размерите на помещението, за да определите правилно размера на прожекционния екран. Ограниченията на помещението и позицията на публиката са водещите елементи.

      Съвет: Изберете екрана спрямо публиката, така че, всички да виждат добре.


      Използвайте правилото Четири Шест Осем -468 -:

      Най-отдалеченият зрител трябва да бъде на разстояние, равно на не повече от четири, шест или осем пъти от височината на изображението, за да се гарантира, че всеки в публиката ще може да чете текста и да вижда детайлите в прожектираното изображение, като трите опции зависят от следните условия:

      • Четири пъти за проектиране на съдържание с фини детайли, като например CAD чертежи или други подробни графики.
      • Шест пъти за четене на текст с подробности - електронни таблици, текст, изображения с текст.
      • Осем пъти за гледане на филми или изображения.

       

       

      CAD: X = 4 * h                                        Powerpoint: X = 6 * h                                       Movies: X = 8 * h

       

      В идеалния случай, първият ред седалки трябва да бъде на разстояние около 1,5 пъти височината на екрана за професионални приложения. За домашно кино, това разстояние е равно на два пъти височината на екрана.

       

       

      Долната част на екрана трябва да е на около 125 см над пода в професионални приложения, за да се гарантира, че хората на последния ред ще могат спокойно да виждат проектираното изображение. За инсталации за домашно кино долната част на екрана трябва да бъде между 60 и 90 см над пода.

      За изчисляването на височина, широчина, диагонал и площ на изображението във формати 4:3, 16:9 и 16:10, в случай, че знаете само един от тези размери, можете да използвате една проста таблица (Exel файл, който трябва да свалите), в която нанасяте размера, който Ви е известен, а останалите се изчисляват автоматично. Можете да намерите тази таблица на страницата Полезно като Калкулатор за изчисляване на размери и формат на екран.


      Внимание:

      • Често височината на тавана ограничава максималната височина на екрана.
      • Максимално допустимият ъгъл на гледане трябва да бъде 45° градуса. При увличаването му символи и графични елементи стават неразгадаеми. В идеалния случай, всички зрители трябва да бъдат настанени в рамките на 30° от оста на проекцията, и никога на повече от 45° от тази ос. Центърът на екрана трябва да бъде на не повече от 20° над нивото на очите на всеки зрител.

       

       

      • Въпреки, че препоръчваме да се закупи прожекционен апарат преди закупуването на екрана, с помоща на калкулаторите можете да пресметнете размерите на картината, която ще осигури даден модел проектор от определено рззстояние и да вземете информирано решение в момента на покупката. За повечето случаи вие ще трябва да знаете колко голям екран можете да съберете в наличното пространство. Нашите най-често продавани екрани за домашно кино са с диагонал 92, 100, и 120-инча (HDTV), формат 16:9.

       

      Стъпка 5. Други съображения.

       

      Трябва ли екраните да имат черни ленти?

       

      Прожекционните екрани трябва да имат черни ленти. Това не е само декоративен елемент, а подобрява качеството на възприемането на проектираната  картина. Когато се използват черни ленти за рамка на проектираното изображение, усещането за по-висок контраст на изображението се увеличава. Черната ивица разделя оптически картината от фона и ограниченичава вниманието на зрителите върху показаното съдържание. Прожектираната картина, заобиколена с черна граница, се възприема като по-ярка и с по-висок контраст в сравнение с картината, проектирана върху същата повърхност, но без черни граници. Допълнителната по-широка черна лента отгоре е необходима за понижаване на позицията на картината, така че долния ръб да бъде на ергономична височина. Допълнително предимство на широката горна черна лента е намаляване на светлината, отразена от екрана към тавана и възможността за увеличаване на осветеността на стаята.

       

      Каква сума е разумно да инвестираме все пак?

       

      Съвет: Ние препоръчваме да изразходвате около 15-30% от разходите си за проектор, за да закупите екран за прожектиране. Това ще бъде най-подходящото съотношение качество-цена. След време ще промените детайлите на системата си: ще смените проектора, озвучаването и/или други компоненти на аудио-видео системата си, но екранът, ако е разумно избран, си остава постоянен компонент, така че, инвестицията определени си заслужава, дори стойността й да надхвърля 30%.

       

      Все още имате въпроси? Обадете ни се, оставете ни съобщение, изпратете ни мейл и ние ще се свържем с вас. Нашите адреси, телефони, скайп и поща можете да намерите на страницата "Контакти".

    • Прочетете още
    • Сравнете продуктите и вижте кой отговаря на вашите изисквания
      Затвори
      Отвори